Ambasada Concilium Civitas zaprasza

Michał Kosiński – algorytm władzy

Profesor Michał Kosiński, członek Concilium Civitas, to młody polski naukowiec, o którym za sprawą jego algorytmu mówi teraz cały świat.
Czy można stworzyć model osobowości każdego użytkownika mediów społecznościowych, biorąc pod uwagę wyłącznie jego aktywność w sieci? Tak i dokonał tego nasz rodak, Michał Kosiński, wykładowca na Uniwersytecie Stanforda, psycholog społeczny internetu. To człowiek, o którego walczą w tej chwili najwięksi tego świata, gdyż jego wiedza może posłużyć jako narzędzie do uzyskania, nie tylko dużych pieniędzy, ale też ogromnej władzy.
Prof. Kosiński opracował metodę badań społecznych, która może pomóc np. sprzedawcom wskazując im przyszłych klientów w internecie, albo kandydatom w wyborach prezydenckich, którym wskaże ich potencjalnych wyborców i podpowie, jak ich do siebie przekonać.

Algorytm władzy, czyli jak w prosty sposób wygrać wybory?

Czym jest algorytm Kosińskiego? Co jest w stanie określić? To metoda badań społecznych, która umożliwia poznanie, zarówno poglądów społecznych, religijnych, politycznych, jak i zainteresowań, preferencji seksualnych, poziomu inteligencji, wyznania, uzależnień, wieku, płci, koloru skóry, gustu czy pochodzenia etnicznego każdej osoby, czyli również każdego wyborcy lub klienta.
Swoje badania Kosiński oparł na znanym w psychologii modelu osobowości, obejmującym pięć czynników, takich jak ekstrawersja, neurotyczność, otwartość na doświadczenie, ugodowość i sumienność. Polski naukowiec śledził zachowania użytkowników sieci, obserwując zapisy ich obecności na stronach internetowych i na profilach Facebooka. Uzyskane dane porównywał z ich osobowościami. W wyniku badań obejmujących setki tysięcy osób, odkrył psychologiczne paralele między osobowościami użytkowników sieci a ich zachowaniem w mediach społecznościowych i ogólnie w internecie.
Zdaniem polskiego naukowca, dzięki cechom zobrazowanym na profilu Facebooka, osobowość konkretnego człowieka może być określona lepiej przez sztuczną inteligencję niż przez jego najbliższych. Ludzie zostawiają po sobie ślady w Internecie, które ich identyfikują. Znając je, można zdobyć wiedzę, która umożliwia na przykład wygraną w wyborach. To przysłowiowy Złoty Graal, który może dać wielkie możliwości politykom i decydentom.

Nowoczesne narzędzie manipulacji

Umiejętność określenia osobowości wyborców, przydała się w czasie wyborów w Stanach Zjednoczonych w 2016 roku. Firma Cambridge Analytica, dzięki zebranym szczegółowo internetowym danym na temat wyborców, stworzyła ich kompletne, indywidualne profile. Do każdego z nich dopasowano odpowiedni, przekonujący przekaz. W dużym stopniu dzięki takiemu narzędziu Donald Trump pokonał Hillary Clinton.
Propagowanie jakichkolwiek treści i przekonywanie odbiorców za pomocą algorytmu opartego na badaniach Kosińskiego stało się prostsze, ale budzi duże kontrowersje. Sam prof. Kosiński przestrzega przed nadużywaniem tej wiedzy ponieważ może się ona stać narzędziem groźnej manipulacji.

Przewiń na górę